Pilsoniskās līdzdalības nodarbības jūsu klasē!

"Esi/ emocionālā, sociālā intelekta centrs" piedāvā interaktīvas pilsoniskās līdzdalības un sociāli emocionālo prasmju attīstīšanas spēļu nodarbības sešās dažādās programmās no pirmsskolas līdz 12. klasei. 

Norises apmeklējumu Valsts izglītības attīstības aģentūras īstenotā projekta Nr. 4.2.2.1/1/25/I/001 “STEM un pilsoniskās līdzdalības norises plašākai izglītības pieredzei un karjeras izvēlei” sadarbības partneru izglītības iestādēm finansē Eiropas Sociālais fonds Plus un Latvijas valsts.

Sociāli emocionālās prasmes skolās – pamats bērna labsajūtai, labām attiecībām un sekmēm.

Kāpēc skolā ir svarīgi attīstīt sociāli emocionālās prasmes?  Skolēni ne tikai mācās matemātiku vai valodas – bērni un jaunieši mācās dzīvot līdzās citiem, izprast sevi, pārvaldīt emocijas un risināt attiecību grūtības. Taču šīs prasmes ir jāmāca tikpat mērķtiecīgi kā lasītprasme un matemātika.

Sociāli emocionālās izglītības (ESI) nodarbības ir praktiskas, pierādījumos balstītas un pielāgotas dažāda vecuma skolēniem. Nodarbībās bērni caur kustību, spēlēm un sarunām mācās pieņemt citus, saprast sevi un sadarboties – arī tad, kad ir atšķirīgi viedokļi, pieredzes, emocijas.

Kāpēc tas ir būtiski?

  • Pilsoniskā līdzdalība sākas ar sevis apzināšanos – bērns, kurš prot atpazīt savas emocijas un vadīt rīcību, spēj būt atbildīgs klasesbiedrs, sabiedrības loceklis un nākotnē – aktīvs pilsonis.

  • Skolas vide kļūst drošāka un saliedētāka – mazāk konfliktu, vairāk atbildības un cieņas.

  • Sasniedzamie rezultāti atbilst standartiem – nodarbībās skolēni praktiski apgūst prasmes, kas tieši sasaistās ar mācību priekšmetu saturu (sociālās zinības, sociālās zinātnes, klases stundu saturs).

Piedāvājam 6 dažādas nodarbību programmas jūsu skolā

1. Pirmsskola 5 - 6 gadi "Es, manas emocijas un rīcība"

2. “Mēs veidojam savu klasi - noteikumi un saliedēšana” 1. - 3. klase
3. “Es jūtu. Es saprotu. Es rīkojos.” 1. - 3. klase 
4.  “Problēma + Ideja = Mēs rīkojamies!” 4. - 6. klase
5.  “Mans viedoklis – mana balss” 7. - 9. klase
6.  “Domā. Izvērtē. Rīkojies.” 10. - 12. klase

Visa kataloga īsā versija: https://www.viaa.gov.lv/lv/stem-un-pilsoniska-lidzdaliba

PIRMSSKOLA 5 - 6 gadi “Es, manas emocijas un rīcība”.  

Norises temats - emociju izzināšana, rīcības izvērtēšana un sadarbība grupā. Norises apraksts: tēma par emocijām ir nozīmīga, jo attīsta bērnu pašregulāciju un empātiju. Norises sākumā caur stāstiem un jautājumiem tiks aktualizētas emocijas un to loma rīcībā. Vadītājs sniedz skaidrojumus, izmantojot vizuālos materiālus un kustību vingrinājumus. Praktiskajā daļā bērni darbojas emociju stacijās, nostājoties emociju stacijā, kas atbilstoša bērna izjūtām, analizē situācijas ar uzvedības kartītēm un izmēģina 10 emociju regulācijas (elpošanas, kustību un klusuma) vingrinājumus. Noslēgumā norisinās refleksija, izmantojot emociju kartītes, kā arī tiek apskatīti plakāti ar emociju regulācijas vingrinājumiem, kuri tiek atstāti grupā turpmākai izmantošanai.

Sasniedzamais rezultāts

Sasniedzamais rezultāts: sasniedzamais rezultāts sociālajā un pilsoniskajā mācību jomā (pirmsskolas izglītības nobeigumā). 10.2. Bērns apzinās sevi, skaidro un atšķir labu rīcību no sliktas, novērtē paša izvēlētu un patstāvīgi veiktu darbību, prognozē dažādas rīcības sekas ar personīgo veselību un drošību saistītās ikdienas situācijās.

Sasniedzamie rezultāti, balstoties uz noteikumiem par valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijām (MK Nr. 716):

  1. Bērns atpazīst un nosauc savas emocijas, sasaista tās ar konkrētām situācijām un rīcību (3.2.)

  2. Bērns izmanto vienkāršas pašregulācijas stratēģijas (piemēram, elpošanas vingrinājumus), lai nomierinātos vai pārslēgtu savu uzmanību (6., 3.2.)

  3. Bērns sadarbojas grupā, piedalās kopīgu noteikumu veidošanā un ievēro tos, izprotot sekas (3.2., 9.3., 9.5.)

  4. Bērns mācās formulēt lūgumu pēc palīdzības, izprot, ka katram cilvēkam ir dažādas emocijas, vajadzības un tiesības (9.5.)

Norises plāns

  1. Ievads un noteikumu izveide (5 min): Treneris iepazīstina ar tikumiem (cieņa, sadarbība, atbildība), kopā izveido noteikumus, kas tiks ievēroti.

  2. Situāciju analīze (10 min): Skatāmies uzvedības bildes, novērtējam uzvedību un nostājamies emociju stacijā, kas atbilstoši manām izjūtām.

  3. Vingrinājumi (15 min): Bērni izmēģina dažādus elpošanas, kustību un klusuma vingrinājumus.

  4. Kopsavilkums un plakāta parādīšana (10 min): Ko iemācījāmies? Ko darīt, ja jūtos slikti?

‘+ Uzlīmju izdalīšana vai simboliska atzinība, pozitīva atvadu frāze.

1.-3.klase. 

“Es jūtu. Es saprotu. Es rīkojos.”

Tēma par emociju izpratni ir nozīmīga, jo palīdz skolēniem pārvaldīt impulsīvu uzvedību, atpazīt emocijas un veidot cieņpilnas attiecības. Norises sākumā, izmantojot atšķirīgas uzvedības vizuālus piemērus (bildes, komiksi) un organizētu diskusiju, skolēni analizē, kā emocijas ietekmē indivīdu rīcību un savstarpējās attiecības klasē. Vadītājs rosina skolēnus atšķirt emocijas no domām un uzvedības, nosaukt tās vārdā un apzināties to ietekmi. Sadarbojoties tiek izveidots saraksts: “Kā mēs gribam justies klasē?”. Praktiskajā daļā skolēni analizē situācijas, apgūst 6-8 kustību vingrinājumus emociju pārvaldīšanai (elpa, “stop” poza, 5 maņu metode u.c.) un strādā ar esi/centrs izveidotajām darba lapām, kurās veido savu miera plānu. Šo darba lapu pēc norises izglītojamais patur sev. Norises noslēgumā kopīgi tiek veidots  “Emociju rīcības plakāts”, kurš paliek klasei, ikdienas lietošanai, kā arī  refleksija un norises izvērtējums diskusiju formātā vai izmantojot emociju kartiņas.

Sasniedzamais rezultāts

Norises laikā skolēni iegūs dziļāku izpratni par emociju nozīmi ikdienas uzvedībā un attiecībās ar citiem. Viņi iemācīsies atšķirt emocijas no domām un rīcības, nosaukt savas izjūtas vārdā un apzināties to ietekmi uz apkārtējiem. Skolēni attīstīs spēju atpazīt gan savu, gan citu emocionālo stāvokli, veidos izpratni par to, kā rīkoties, lai atgūtu līdzsvaru sarežģītās situācijās, un apgūs vienkāršus emociju regulācijas paņēmienus. Tāpat tiks stiprināta viņu spēja veidot cieņpilnas un drošas attiecības klasē, kā arī apziņa, ka ikviens pats var aktīvi veicināt pozitīvu emocionālo vidi.

Sasniedzamais rezultāts pilsoniskās līdzdalības caurviju prasmē - (beidzot 3.klasi)

5.2. Ievēro, ka dažādiem cilvēkiem ir atšķirīgi viedokļi, nosauc savas vērtības. Ar pedagoga atbalstu rīkojas saskaņā ar savām vērtībām

Mācību priekšmets - Sociālās zinības 1. klasei, temats: 1.2. Kā veidot sev un citiem drošas attiecības kopienā?

Sasniedzamais rezultāts: Stāstot par zīmējumos, fotogrāfijās vai videomateriālos redzamajām situācijām, izvērtē, kādas sekas sev un apkārtējiem var radīt konkrētā rīcība, lai atšķirtu labvēlīgas un nedrošas attiecības ar cilvēkiem. Skaidro, kā būtu jārīkojas nedrošās situācijās, kad tiek apdraudēts pats vai apkārtējie. (S. 3.1.1., S.3.1.2., S.3.1.3., S. 3.2.1., S.3.2.3., S.3.2.4.)

Norises plāns (40 min.)

1. Ievads un iesildīšanās (5 min):
Saruna par sajūtām: “Kā šodien jūtas tava galva? Vēders? Sirds?”
Sadarbībā top saraksts: “Kā mēs gribam justies klasē?” un “Kas tam palīdz?”

2. Situāciju analīze (10 min):
Skolēni strādā ar vizuālām situācijām (bildes, komiksi), nosauc emocijas un rīcības variantus. Diskusija aplī: “Kā justos tu?” un “Kā vēl varētu rīkoties?”

3. Vingrinājumi (15 min):
Izmēģina 6–8 regulācijas vingrinājumus (elpa, “stop” poza, “spied sienu”, 5 maņu metode, “kluso miera zonu”, iztēles vēlmes pudele utt.).
Skolēni izvēlas savu mīļāko un zīmē vai pieraksta to savā kartītē.

4. Kopsavilkums un vērtību aplis (10 min):
Kopīgi tiek izveidots “Emociju rīcības plakāts”, kuru paliek klasē
Katrs skolēns uzraksta uz uzlīmes savu atbildi: “Kad es dusmojos, es varu…”
Noslēgumā skolēni uzliek rokas uz sirds un saka savu “miera frāzi”.


1. - 3. klase. “Mēs veidojam savu klasi - noteikumi un saliedēšana”

Tēma par noteikumiem ir nozīmīga, jo veicina atbildību, piederību, sadarbību un savstarpēju cieņu klasē. Norises sākumā, izmantojot reālu situāciju piemērus un diskusijas, skolēni pēta noteikumu nozīmi mājās, skolā un klasē, aktualizējot noteikumu nozīmi atšķirīgās vidēs. Vadītājs rosina skolēnus apzināties, ka viņi nāk no dažādām vidēm, pieredzēm un vērtībām, kuras jāņem vērā, veidojot taisnīgus kopīgus noteikumus. Praktiskajā daļā skolēni grupās analizē situācijas, strādā ar esi/centrs izveidotām darba lapām, diskutē, zīmē un grupās veido kopīgus klases noteikumus, kurus prezentē klasē. Noslēgumā – refleksija un plakātu izvērtēšana, darba lapas paliek skolēniem.

Sasniedzamais rezultāts

Norises laikā skolēni iegūs izpratni par to, kā noteikumi veicina drošību un savstarpēju cieņu klasē. Viņi apzināsies, ka katrs nāk no atšķirīgas vides ar savām pieredzēm un vērtībām, un iemācīsies, ka taisnīgus noteikumus iespējams veidot tikai sadarbojoties. Skolēni stiprinās piederības izjūtu, attīstīs prasmi respektēt atšķirīgos viedokļus un veidos apziņu, ka viņu līdzdalība ir nozīmīga kopīgā klases vides veidošanā. Tiks veicināta atbildības sajūta par savu rīcību un izpratne par to, kā katrs var dot ieguldījumu pozitīvā un iekļaujošā klasē.

Sasniedzamais rezultāts pilsoniskās līdzdalības caurviju prasmē - (beidzot 3.klasi)

5.3.Piedalās noteikumu un ar mācīšanos saistītu lēmumu pieņemšanā un ar pedagoga atbalstu rīkojas atbilstoši sabiedrībā pieņemtajām normām. Veic uzticētos pienākumus, saskata, ka rīcībai ir sekas, un uzņemas atbildību par savu darbu.

Mācību priekšmets - Sociālās zinības 1. klasei, temats: 1.1. Ko nozīmē būt skolēnam?

Sasniedzamais rezultāts: Piedalās noteikumu un ar mācīšanos saistītu lēmumu pieņemšanā, sarunā ar klasesbiedriem vienojas, ko drīkst un ko nedrīkst darīt, lai veidotu drošu vidi sev un citiem. (S.3.2.5., S.3.3.2.)

Nodarbības plāns (40 min.)

  1. Ievads (5 min): Saruna – kāpēc noteikumi vispār ir vajadzīgi? Kāda ir to jēga? Nostājās klases vienā, otrā pusē pēc tā, kas mums patīk, kā mēs darām.

  2. Noteikumu izpēte (5 min): Darbs ar darba lapām vai mutiski (1.-2.klase) – nosauc noteikumus skolā, mājās, klasē.

  3. Salīdzinājums (5 min): Kā noteikumi atšķiras? Kāpēc mēs esam tik dažādi?

  4. Kopīgā noteikumu izveide (15 min): “Mūsu klases likumi” – top klases noteikumu saraksts.

  5. Sekas un atbildība (5 min): Kas notiek, ja noteikumi netiek ievēroti?

  6. Kopsavilkums (5 min): Kāpēc ir svarīgi sadzīvot, klausīties un būt atbildīgiem?

4.-6.klase  “Problēma + Ideja = Mēs rīkojamies!”

Tēma par rīcības sekām un atbildību ir nozīmīga, jo attīsta skolēnu empātiju, atbildību, līdzdalību un izpratni par procesiem sabiedrībā. Norises sākumā, izmantojot situāciju piemērus un diskusijas, skolēni analizēs problēmas un izaicinājumus, ar kuriem saskaras klasē vai kopienā. Vadītājs rosinās izprast vērtības, kas saistītas ar konkrēto rīcību un tās sekām. Praktiskajā daļā skolēni strādās ar esi/centrs izveidotajām darba lapām, kurās ietverti uzdevumi par personīgajām vērtībām, atbildību un rīcības iespējām, tostarp: “Mana vērtība” – kas man ir svarīgs, “Mana atbildība” – kas ir manā kontrolē, “Ko es varu darīt?” – rīcības plāna veidošana, “Kur es meklēju palīdzību?” un “Viena rīcība – dažādas sekas”.

Strādājot grupā, skolēni izvēlēsies vienu no problēmsituācijām klasē vai kopienā un izstrādās izstrādās rīcības plānus situācijas uzlabošanai, izveidojot un prezentējot plakātus “Mūsu risinājums”. Noslēgumā – kopīga refleksija, apkopojot prezentāciju rezultātus diskusijas formātā.

Sasniedzamais rezultāts

Izglītojamie norises laikā iemācīsies atpazīt savas vērtības un izpratīs, kā tās ietekmē viņu izvēles un rīcību ikdienā. Viņi sapratīs, ka katrai rīcībai ir sekas un ka atbildība par savu rīcību ir nozīmīga gan attiecībās ar citiem, gan sabiedrībā kopumā. Izglītojamie apgūs, kā domāt par saviem lēmumiem caur vērtību un atbildības prizmu, un izjutīs, ka viņu iesaiste un izvēles var veidot taisnīgāku un atbalstošāku vidi. Viņi veidos dziļāku izpratni par līdzdalību kā aktīvu iesaisti kopīga labuma veidošanā.

Sasniedzamais rezultāts pilsoniskās līdzdalības caurviju prasmē - (beidzot 6.klasi)

5.1. Saskata kopsakarības sabiedrībā, vidē un kopienā nacionālā mērogā, kā arī savu ietekmi, lomu un nepieciešamību iesaistīties savas kopienas dzīves uzlabošanā. Skaidro vienas rīcības dažādās sekas (to ietekmi uz citiem cilvēkiem, attiecībām, vidi)

Mācību priekšmets - Sociālās zinības 5. klasei, temats: 5.3. Kā novērst un risināt konfliktus vietējā kopienā?

Sasniedzamais rezultāts: Analizējot situācijas, skaidro stereotipu un aizspriedumu būtību un apzinās to ietekmi uz cilvēku savstarpējām attiecībām, piedāvā rīcības iespējas to negatīvās ietekmes mazināšanai. Atpazīst konfliktu cēloņus un izmanto dažādus konfliktu risināšanas paņēmienus. Atbilstoši pauž savas emocijas, uzskatus un uzvedību arī pretrunīgās situācijās. (S.6.6.2., S.6.2.3., S. 6.2.4.)

Nodarbības plāns (40 min.)

  1. Ievads (5 min)

  2. Situācijas (10 min): Individuāls darbs darba lapās + saruna klasē. Kur meklēt palīdzību, saruna par atbildību, vērtībām un rīcības sekām.

  3. Grupu darbs (10 min): Situācijas analīze + darba lapa = risinājums.

  4. Prezentācija (10 min): Grupas prezentē savu rīcības plānu klasei.

  5. Kopsavilkums (5 min): Kas ir līdzdalība? Ko mēs varam darīt kā klase?

7.-9.klase  “Mans viedoklis – mana balss”

Tēma par līdzdalību sabiedrībā ir nozīmīga, jo veicina skolēnu identitātes nostiprināšanu, vērtību apzināšanos un pārliecību par savām spējām ietekmēt notiekošo klasē, skolā un kopienā. Norises sākumā sarunu aplī skolēni diskutē par sabiedrības labumu un līdzdalības nozīmi.  Skolēni iepazīst un analizē sabiedrībā aktuālas problēmsituācijas, kā arī to iespējamos risinājumus, izmantojot organizētās diskusijas metodi un reālu situāciju analīzi. Turpinājuma skolēni strādās ar esi/centrs izveidotajām darba lapām, veidojot savu personīgo pilsoniskās līdzdalības kartīti, formulējot sev aktuālu problēmu, savu ieguldījumu un motivāciju tās risināšanā un sabiedrības ieguvumu.Vadītājs rosinās izvērtēt skolēnu personīgās vērtības un to sasaisti ar sabiedrības interesēm un labumu. Grupās tiks izstrādātas iniciatīvas, kas palīdzētu klasei/skolai/kopienai, un nosauc ieguvumu sabiedrībai. Noslēgumā - iniciatīvu prezentācijas, refleksija sabieriski nozīmīgu iniciatīvu labumu un ilgtspējību.

Sasniedzamais rezultāts

Izglītojamie norises laikā apgūs, kā viņu personīgās vērtības saistās ar sabiedrības interesēm, un iemācīsies domāt par savu lomu sabiedrībā kā aktīviem līdzdalībniekiem. Viņi izpratīs, ka ikvienam ir iespēja ietekmēt procesus savā klasē, skolā vai kopienā, un iegūs pārliecību par savu spēju iesaistīties nozīmīgos risinājumos. Skolēni sapratīs, kā līdzdalība veido kopīgu labumu, un kā individuāla motivācija un rīcība var nest sabiedrībai ilgtspējīgu ieguvumu. Viņi nostiprinās savu identitāti kā atbildīgiem un domājošiem sabiedrības locekļiem.

Sasniedzamais rezultāts pilsoniskās līdzdalības caurviju prasmē - (beidzot 9. klasi)

5.4. Piedāvā īstenojamus un ilgtspējīgus risinājumus vietējās kopienas dzīves uzlabošanai. Sadarbībā ar citiem kādu no tiem īsteno un pamato savas iesaistes jēgu.

Mācību priekšmets - Sociālās zinības 7. klasei, temats: 7.1. Kā pilnveidot savu personību? Un temats 7.4. Kā plānot un sasniegt mērķi ilgtermiņā?

Sasniedzamais rezultāts: Skolēns veido personības izaugsmes portfolio pēc noteiktiem kritērijiem, lai varētu virzīties uz ilgtermiņa mērķiem, pat tad, ja šie mērķi vēl ir neskaidri, plānotu savu izaugsmi saistībā ar mācībām un vaļaspriekiem. Izvērtē un apzinās savas stiprās puses un izaicinājumus. (S.9.1.4., S.9.1.1.) Izzina brīvprātīgā darba iespējas vietējā kopienā, iesaistās brīvprātīgajā darbā, lai izmēģinātu sevi interesējošo darbības jomu vai profesiju. Pēc kritērijiem izvērtē savu veikumu. (S.9.1.4., S.9.2.6.)

Nodarbības plāns (40 min.)

1. Ievads (5 min): Īss sarunu aplis par to, kas ir sabiedrības labums, līdzdalība un kāpēc katra balss ir svarīga.

2. Individuāls darbs (10 min): Kā katrs atrod savu motivāciju un strādā caur to.

“Mana pilsoniskās līdzdalības kartīte” – skolēns nosauc sev nozīmīgu problēmu kopienā un piedāvā risinājumu, balstoties uz savām prasmēm/talantiem.

3. Grupu darbs (15 min): “Mēs kopā varam!” – skolēni grupās izstrādā iniciatīvu, kas palīdzētu klasei/skolai/kopienai, un nosauc ieguvumu sabiedrībai.

4. Prezentācijas (7 min): Katra grupa īsi prezentē savu ideju un pamato, kāpēc tā ir nozīmīga un ilgtspējīga.

5. Kopsavilkums (3 min): Saruna par to, kā katrs skolēns var ietekmēt sabiedrību un vidi ar savu līdzdalību.


Uzdevumi:

  • Izvēlēties kopienas problēmu un veidot reālu, īstenojamu risinājumu.

  • Pamatojot rīcību, saistīt to ar personīgām vērtībām un sabiedrības interesēm.

  • Attīstīt sadarbību, prasmi uzklausīt, kritiski domāt un plānot.

  • Apzināties, cik svarīgi, ka cilvēki ir dažādi, un dažādība bagātina kopīgo darbu.

10. - 12. klase “Domā. Izvērtē. Rīkojies.”

Tēma par līdzsvarotu pilsonisko līdzdalību ir nozīmīga, jo skolēni šajā vecumposmā nostiprina vērtības, attīsta identitāti un izvērtē savas nākotnes iespējas. Norises sākumā notiek saruna par to, kas ir līdzdalība šodien un kā tā izpaužas dažādās dzīves jomās. Izmantojot esi/centrs izveidotās darba lapas, skolēni individuāli izveido savu līdzsvara apli, izvērtējot dzīves jomas – sabiedrību, vidi, kultūru, politiku, izglītību u.c., identificē savas stiprās puses un iespējas līdzdalībai. Praktiskajā daļā skolēni grupās izvēlas sabiedrībai nozīmīgu problēmu, izstrādā iniciatīvu, sasaista to ar savām vērtībām un līdzdalības kartēm, meklē piemērus no Latvijas vai pasaules. Tiek attīstītas prasmes sadarboties, izmantot digitālus resursus un piedāvāt sabiedrības uzlabošanas risinājumus. Noslēgumā – refleksija par rīcības sekām, prezentācijas un diskusija par to, ko katrs var darīt jau tagad.

Sasniedzamais rezultāts

Sasniedzamais rezultāts pilsoniskās līdzdalības caurviju prasmē - (beidzot 12. klasi)

5.2. Balstoties savās vērtībās un cienot citu vērtības, izsvērti izvēlas pasākumus un ikdienas situācijas, kurās iesaistīties un iesaistīt citus. 5.4. Patstāvīgi un kopā ar citiem gūst pieredzi, iesaistoties risinājumu meklēšanā un īstenošanā, kas palīdz uzlabot dzīves kvalitāti.

Mācību priekšmets - Sociālās zinātnes II vidusskolai, padziļinātais kurss, temats: 1. Taisnīga sabiedrība un valsts

Sasniedzamais rezultāts: Diskutē par cilvēku vajadzībām, vērtībām un analizē dažādas taisnīguma izpratnes, lai veicinātu taisnīgu attieksmi pret visiem sabiedrības locekļiem, piedalās/vada sabiedrības labklājības veicināšanas un sabiedrības kopīgo interešu īstenošanas aktivitātes. (S.A.1.7.)







Norises apmeklējumu Valsts izglītības attīstības aģentūras īstenotā projekta Nr. 4.2.2.1/1/25/I/001 “STEM un pilsoniskās līdzdalības norises plašākai izglītības pieredzei un karjeras izvēlei” sadarbības partneru izglītības iestādēm finansē Eiropas Sociālais fonds Plus un Latvijas valsts.

Nodarbības plāns (40 min.)

1. Ievads (5 min): Saruna: Kas ir pilsoniskā līdzdalība šodien? Kā tā izskatās praksē?

2. Individuālais darbs (10 min): “Es kā pilsonis” – Līdzdalības ceļa karte, līdzsvara aplis: Katrs izveido savu līdzsvara apli ar dažādām dzīves jomām (ģimene, skola, hobiji, brīvais laiks, pilsoniskā līdzdalība u.c.) Identificē savas stiprās puses. Skolēns atzīmē, kurās dzīves jomās jau iesaistās un kur vēlētos iesaistīties vairāk/mazāk, pamato, kāpēc.

3. Grupas darbs (15 min):

“Ko sabiedrībai trūkst?”
Skolēni grupās nosauc vienu problēmu, izstrādā ideju, balstoties savās stiprajās pusēs un interesēs (kam līdzsvara aplī augstākais vērtējums). Tai pievieno esošu iniciatīvu no Latvijas vai pasaules (meklējot internetā 5 min).

4. Refleksija un prezentācijas (5 min): “Mana rīcība – sekas” – kas notiek, ja es neko nedaru? Ko es varu darīt jau rīt?

5. Kopsavilkums (5 min): Diskusija: Kā izvēles šodien ietekmē sabiedrību rīt? Ko es varu mainīt?

Uzdevumi:

  • Veidot un analizēt pilsoniskās līdzdalības ceļu, sasaistot to ar personīgajām vērtībām.

  • Kritiski izvērtēt problēmas, lēmumus un politiskos procesus.

  • Piedāvāt konkrētus, īstenojamus sabiedriskās dzīves uzlabojumus.

  • Demonstrēt spēju sadarboties, izmantot digitālus avotus un plānot reālas iniciatīvas.

Nodarbība skolā - klases stundā?

Esi/ sociāli emocionālo prasmju treneri viesojas un vada SPĒĻU nodarbību Juglas vidusskolas 6b klases skolēniem, lai vecinātu atklātību, uzdrošināšanos, komunikācijas, empātijas un apzinātības prasmes.

Ko skolēni iegūst no ESI nodarbībām?

1. Cieņpilna komunikācija
Skolēni mācās sarunāties, sadarboties. Nodarbībās radīta pieredze, kā vārdi un attieksme ietekmē attiecības.

2. Emociju izpratne un regulācija
Dusmas, bēdas, bailes, prieks un citas emocijas – nodarbībās bērni un jaunieši mācās atpazīt savas emocijas un tās vadīt. Tas palīdz samazināt impulsīvu uzvedību, agresiju, traucējošu trokšņošanu klasē.

3. Empātija un dažādības pieņemšana
Bērni apgūst prasmes iejusties cita vietā – būt līdzās klasesbiedram, kurš domā, jūtas citādi. Tas īpaši svarīgi skolās ar multikulturālu vidi vai iekļaujošu izglītību.

4. Pašapziņa un mērķtiecība
Skolēni izzina savas stiprās puses, izvirza mērķus un mācās darīt soli pa solim – nepadoties. Tas veicina izaugsmes domāšanu un motivāciju mācībām.

Kāpēc skolai ESI prasmes ir nozīmīgas?

  • Konstruktīva klase – mazāk konflikti, vairāk sadarbības un drošāka vide visiem.

  • Pedagogu atbalsts – skolotājiem vieglāk vadīt stundu, jo samazinās uzvedības grūtības.

  • Iekļaujoša kultūra – skolēni mācās pieņemt atšķirīgo un atrast kopsaucējus.

  • Uzlabojas mācību rezultāti – bērni, kuri spēj pārvaldīt emocijas un sadarboties, labāk fokusējas mācību procesam.

Ko vecāki novēro pēc nodarbībām?

Vecāki bieži pauž pateicību par to, ka:

  • Bērns labāk izprot savas emocijas, runā par tām mājās.

  • Bērns iemācās mierīgāk risināt strīdus ar brāli, māsu vai draugiem.

  • Ir vairāk draugu, mazāk konfliktu skolā.

  • Bērns kļūst drosmīgāks izteikties un sadzirdēt citus.

“Bērns atnāca mājās un pirmo reizi pajautāja man: kā es šodien jūtos? Tas aizkustināja.”— vecāka atsauksme

Pēc nodarbības bērni atbild uz jautājumiem:

  • Kas tev patika esi/ NODARBĪBĀ?

  • Kas tev bija visgrūtākais esi/ NODARBĪBĀ?

  • Ko tu ieguvi no esi/ NODARBĪBAS?

Kā notiek nodarbības?

  • Nodarbības vada sertificēti ESI treneri, sadarbojoties ar klases audzinātāju.

  • Katras nodarbības tēma veidota tā, lai apgūtu vairākas ESI prasmes un būtu progress klases aktualitātes risināšanā.

  • Tiek apkopotas atsauksmes no skolēniem, skolotājiem un novērotājiem.

Analizējot vairākus desmitus dažādu klašu ESI nodarbību ciklus, pierādīts:

  • Skolēni vairāk iesaistās grupu darbā, arī tie, kuri agrāk izolējās.

  • Samazinās savstarpējie apvainojumi, vairāk cieņpilnu sarunu.

  • Uzdevumi attīsta spēju sadarboties, uzstāties un saliedē klasi, ļauj iepazīt vienam otru labāk un mazina iekšējo grupējumu ietekmi.

  • Vecāki un skolotāji pamana pozitīvas izmaiņas bērnu uzvedībā un spējā izteikt emocijas.

Ieguvums skolai un ģimenei

ESI nodarbības stiprina klases saliedētību, mazina uzvedības problēmas, un dod bērniem dzīvei nepieciešamās prasmes – zināt savas stiprās puses, būt iejūtīgiem, motivētiem, vērstiem uz izaugsmi.

🎓 Skola iegūst drošāku un sadarboties spējīgāku klasi.
👪 Vecāki redz bērna emocionālu izaugsmi un pozitīvāku uzvedību.

Bērnu rakstiskās atsauksmes

Sociāli emocionālo prasmju attīstoša nodarbība bērniem, jauniešiem, arī vecākiem:

  • Nodarbība notiek jūsu organizētā pasākumā - nometnē, klases stundā, apmācībās u.c.
  • Esi/ nodarbības tiek pielāgotas vecumposmiem, izvirzītajiem pasākuma mērķiem un vajadzībām.
  • Dalībnieku skaits: līdz 30, par lielāku skaitu iespējams vienoties.
  • Vieta: klātienē (vai Zoom). Ceļa izdevumi Rīgas robežās iekļauti cenā.
  • Nodarbības ilgums: līdz 2 stundām.
  • Esi/ nodarbību vadītāji: sertificēti sociāli emocionālo prasmju treneri.

Sociāli emocionālo prasmju attīstoša nodarbība bērniem, jauniešiem, arī vecākiem:

  • Nodarbība notiek jūsu organizētā pasākumā - nometnē, klases stundā, apmācībās u.c.
  • Esi/ nodarbības tiek pielāgotas vecumposmiem, izvirzītajiem pasākuma mērķiem un vajadzībām.
  • Dalībnieku skaits: līdz 30, par lielāku skaitu iespējams vienoties.
  • Vieta: klātienē (vai Zoom). Ceļa izdevumi Rīgas robežās iekļauti cenā.
  • Nodarbības ilgums: līdz 2 stundām.
  • Esi/ nodarbību vadītāji: sertificēti sociāli emocionālo prasmju treneri.